Pravidla hry

Magic hrají proti sobě obvykle dva hráči, může jich však být i více. Každý z nich se snaží snížit životy druhého hráče na 0, a to tak, že na něj útočí různými nestvůrami a sesílá na něj kouzla, za která platí magickou energií, tzv. manou.

Interaktivní pravidla lze nalézt zde.

Karty v Magic: The Gathering se dělí do pěti barev: bílá, modrá, černá, červená a zelená. Každá barva představuje jinou sféru magie, je zaměřená na trochu jiný styl hry a má své silné a slabé stránky. Za každé kouzlo je třeba zaplatit alespoň jednou manou jeho barvy (silnější karty obvykle vyžadují více many), kterou produkují karty nazývané základní země: pláně (Plains), bažiny (Swamps), hory (Mountains), ostrovy (Islands) a lesy (Forests). Každá z těchto základních zemí může vyrobit jednu manu za kolo. Každá barva má také dvě protilehlé barvy, které jsou brány jako nepřátelské.

Barvy many

  • Bílá: Barva řádu, světla, víry, naděje a léčení. Bílé bytosti jsou převážně různí vojáci, rytíři, paladinové, léčitelé, klerici a andělé. Bílá barva je zaměřena především na obranu, proto jsou bílá kouzla většinou zaměřena na ochranu vlastních bytostí nebo přidávání životů. Bílou manu vyrábějí pláně, nepřáteli bílé jsou černá a červená.
  • Černá: Barva smrti, rozkladu, záhuby a záhrobí. Černé bytosti představují nemrtví, krysy, upíři, přízraky, démoni a podobně. Černá barva prezentuje v této hře přímé zabíjení nepřátelských potvor a navracení vlastních zabitých zpět do hry, proto černá kouzla nejčastěji zabíjejí soupeřovy bytosti, vyhazují mu karty z ruky nebo oživují vlastní zabité bytosti. Černou manu vyrábějí bažiny, nepřáteli černé jsou bílá a zelená.
  • Červená: Barva ohně, násilí, války, zkázy a krve. Červené bytosti jsou například goblini, orkové, trpaslíci, obři nebo draci. Červené karty se zaměřují především na rychlost a agresi, tudíž bývají červená kouzla zaměřena na zraňování soupeře nebo jeho bytostí. Červenou manu vyrábějí hory, nepřáteli červené jsou bílá a modrá.
  • Modrá: Barva vody, vzduchu, iluzí a mysli. Mezi modrými bytostmi najdeme různé vodní tvory, létající obludy nebo čaroděje. Modrá je barvou manipulace a modrá kouzla umějí rušit soupeřova kouzla, kontrolovat jeho karty nebo mu vracet vyložené karty na ruku. Naproti tomu můžou i pomoci s lízáním nových karet. Modrou manu vyrábějí ostrovy, nepřáteli modré jsou zelená a červená.
  • Zelená: Barva přírody, života, růstu a bujení. Zelené bytosti jsou elfové, druidi, dryády a rozličná stvoření z hloubi hvozdu. Zelená barva zde symbolizuje čistou brutální sílu a energii, proto jsou zelená kouzla nejčastěji zaměřena na posilování nestvůr a na přidávání many. Zelenou manu vyrábějí lesy, nepřáteli zelené jsou černá a modrá.

Každé kouzlo vyžaduje zaplacení několika man ve své barvě a několika dalších man libovolné barvy nebo bezbarvých. Existují i vícebarevná kouzla, za něž je třeba zaplatit manami více různých barev, naproti tomu artefakty jsou bezbarvé a platí se za ně manou libovolné barvy nebo bezbarvou. V některých edicích se vyskytují i kouzla, za která je třeba zaplatit manou jedné ze dvou stanovených barev (např. zelenou nebo bílou).

Druhy karet

Karty se dále dělí na různé druhy

  • Permanent: Souhrný název pro karty, které po seslání zůstávají ve hře (dokud je někdo nebo něco neodstraní).
    • Land (země): Země zpravidla vyrábějí manu. Existuje pět základních zemí (pláně, bažiny, hory, ostrovy a lesy), z nichž každá vyrábí jednu manu jedné barvy. Kromě nich však existuje i mnoho druhů nezákladních zemí, které umějí vyrábět manu více barev nebo mají nějakou další funkci. Například země City of Brass umí vyrobit manu kterékoli z pěti barev, ale pokaždé, když je použita, zraní svého majitele za 1 život. Každý hráč smí zdarma vyložit během svého kola jednu zemi. Karty, které nejsou země, se souhrnně nazývají kouzla.
    • Creature (bytosti, nestvůry, příšery…) tvoří hráčovu armádu, se kterou se brání a útočí na soupeře. Každá bytost má v pravém dolním rohu uvedenu svou sílu a odolnost. Síla je počet zranění, která bytost způsobí při útoku pokud není snížena na 0 a méně. Odolnost je počet zranění, která musí sama dostat od jiných bytostí nebo kouzel, aby zemřela, pokud je odolnost 0, creatůra automaticky umírá. Sílu i odolnost lze zvyšovat i snižovat kouzly.
    • Enchantment (očarování) jsou kouzla, která se vykládají na stůl a na něm pak nějakým způsobem ovlivňují hru. Na každém očarování je uvedeno, na co lze toto očarování zahrát a co toto očarování po vynesení dělá. Některá očarování jsou lokální, což znamená, že jsou vynášena na jinou kartu na stole (např. očarování bytosti, země…), kterou pak nějakým způsobem posilují (například Giant Strength je očarování, které zvýší sílu i odolnost očarované bytosti o 2). Je-li však tato karta zničena, je zničeno i její očarování.
    • Artifact (artefakty) představují magické předměty, které fungují podobně jako očarování – vykládají se na stůl, kde ovlivňují hru podle toho, co je na nich uvedeno. Artefakty nestojí žádnou barevnou manu, vždy jen libovolnou. Jsou i výjimky. Zvláštním druhem artefaktů jsou artefaktové bytosti, což je kombinace artefaktu a bytosti (tedy bytost, za kterou se platí jen manou libovolné barvy). Jiným druhem artefaktů je vybavení, které představuje výbavu (zbraň, brnění apod.), kterou hráč může přidělit některé své bytosti ve hře a ta je pak silnější.
    • Planeswalker (sférochodec) je nový typ karty (je permanent, není to subtyp). Reprezentuje hráče a přichází do hry s několika loyalty countery (body/žetony loajality). Má tři až čtyři schopnosti, které mu zvyšují nebo snižují počet loyalt counterů a mají nějaký efekt. Hráč může zahrát vždy jednu schopnost Sférochodce za kolo, pokud je počet loyalty counterů 0, Planeswalker umírá.
  • Sorcery a instant (kouzlo a instant - žádný český název se neujal) jsou kouzla, která se nevykládají do hry, ale při zahrání vykonají nějaký efekt, který je na nich uveden, a pak jsou ihned odložena na hromádku použitých, eventuálně zničených karet, nazývanou hřbitov. Efektů je celá řada: Například Terror umí nenávratně zabít jednu bytost (nesmí být černá nebo artefaktová), Shock udělí vybrané bytosti nebo hráči 2 zranění, Stone Rain zničí zvolenou zemi a mnoho dalších. Sorcery hráč smí zahrát jen ve hlavní fázi svého kola, naopak instant se smí hrát téměř kdykoli, i během soupeřova kola.
  • Plane (sféra) Typ, který se objevil v edici Planechase není permanent ani kouzlo, nýbrž specialní karty podstatně ovlivňující průběh hry. Hraje se s nimi styl hry zvaný Planar Magic a nedají se hrát bez speciální kostky. Tyto karty se nelížou z knihovny, ale ze speciálního sférového balíčku.
  • Tribal Každá tribal karta má další karetní typ. Její hraní se řídí pravidly pro onen druhý typ. Set tribal subtypů je stejný, jako subtypů bytostí. Instanty, očarování i sorcery mohou mít tribal typ.

Kromě těchto základních typů existují ještě různé podtypy (artifact equipment) a subtypy (artifact creature), kde podtypy určují další zařazení dané karty. Např. artifact equipment značí artefakt - podle toho se řídí veškerá další pravidla. Podtyp určuje, že tímto artefaktem se vybavuje bytost (artefakt se k ní přidává) a tím se mění její vlastnosti, např. zvyšuje její útok. Naproti tomu oba názvy u subtypu se rovnají významem, a jsou proto u nich použitelná pravidla pro obě skupiny (např. artifact creature lze zničit jak ničitelem artefaktů, tak i posílit očarováním, které se dá seslat pouze na bytosti).

Vítejte v Údolí jaguára obchodu karetní hry Magic the Gathering!

Nabízíme Vám produkty karetní hry Magic the Gathering - booster či jednotlivé single karty. Pro zajištění maximální ochrany Vašich karet nabízíme také kvalitní obaly na Vaše Magic the Gathering karty a rychlé odeslání do druhého dne.

Ceník dopravy

Česká pošta - doporučeně - 59 Kč

Česká pošta - cenné psaní - 69 Kč

Při objednání zboží v hodnotě přesahující 1500 Kč je poštovné zdarma.

Magic the Gathering: kusové karty

Máte-li zájem o kusové karty Magic the Gathering, kontaktujte nás. Vaše objednávky budeme vyřizovat osobně.